Ecole de commerce

Diplôme Grande École visé Bac+5, Grade de Master

Chercheurs

BLANCHET Vivien

Vivien BLANCHET

Department of Marketing
Professor in Management Science

Faculty position :

  • Assistant Professor

Administrative responsabilities :

  • Coordinator of the course "Business Plan"

Contacts :

ISG International Business School
8 rue de Lota
F-75116 Paris
Tél: + 33 1 56 26 10 26
vivien.blanchet@isg.fr


Vivien Blanchet is a professor at the ISG International Business School. He holds a Ph.D in Management Science and is specialized in the study of markets. His research explores the role of criticisms in the construction of markets and mainly focuses on fair trade and ethical fashion. His teaching specializations concern marketing, organization theory, and discourse analysis.

Teaching Areas

  • Course 1: Business Plan
  • Course 2: Marketing Management
  • Course 3: Consumer Behavior

Research Interests

  • Interest 1: Ethical fashion & fair trade
  • Interest 2: Construction of markets
  • Interest 3: Actor-Network Theory

Education

  • 2013: PhD in Management Science, Université Paris-Dauphine, France, "Fair Trade on the trial of fashion. The role of criticism in the construction of markets"

Teaching Experience

  • 2008 - 2013: - Lecturer of Strategic Marketing at Université Paris-Dauphine
    - Lecturer of Marketing Management at Université Paris-Dauphine
    - Lecturer of Organization theory at Université Paris-Dauphine

Publications

Articles

  • Blanchet V « Quand l’Autre est le même… mais jamais tout à fait » : une lecture postcoloniale du commerce équitable. Revue de l'Organisation Responsable, 5(1), 17-29. 2010.

Professional Articles

  • Blanchet V, Mode équitable. Un poncho sous les projecteurs. Qualithique. 242 (avril): 32-37.

Chapters in Books

  • Blanchet V. Colonisation. In: Dictionnaire du commerce équitable. V. Blanchet and A. Carimentrand (eds), Quae: Paris. 34-44. 2012.
  • Blanchet V. and Carimentrand A., Commerce équitable. In: Dictionnaire du commerce équitable. V. Blanchet and A. Carimentrand (eds). Quae: Paris. 44-54. 2012.
  • Blanchet V and Héricher A, Gestion des ressources humaines. In: Dictionnaire du commerce équitable. V. Blanchet and A. Carimentrand (eds). Quae: Paris. 139-147. 2012.
  • Blanchet V, Marketing. In: Dictionnaire du commerce équitable. V. Blanchet et A. Carimentrand (eds). Quae: Paris. 169-177. 2012.
  • Blanchet V., Mode éthique. In : Dictionnaire du commerce équitable. V. Blanchet et A. Carimentrand (eds), Quae: Paris. 177-186. 2012.
  • Blanchet V and Chartain L, Producteurs. In : Dictionnaire du commerce équitable. V. Blanchet and A. Carimentrand (eds), Quae: Paris. 202-213. 2012.
  • Blanchet V., Typologies. In : Dictionnaire du commerce équitable. V. Blanchet and A. Carimentrand (eds), Quae: Paris. 230-236. 2012.

Conference Presentations

  • Blanchet V and Depeyre C, Exploring markets in the making: propositions for performative studies in marketing. SASE Conference. 10-12 July 2014, Chicago. 2014.
  • Blanchet V and Grisard C, Empowering the poor by providing them jobs: Opening the blackbox of base of the pyramid. EGOS Colloquium. 4-6 July 2013, Montréal. 2013.
  • Blanchet V. Un poncho sur le podium : objets, cadrage et mise en scène du marché de la mode éthique. AIMS Colloquium. 10-12 June 2013. Clermont-Ferrand. 2013.
  • Blanchet V., Magista V. and Perret V., Stop filling in the gaps! Rethinking organizational justice through problematization. AIMS Colloquium. 10-12 June 2013. Clermont-Ferrand. 2013.
  • Blanchet V and Grisard C, “Poor people are like bonsai trees”: Stigmatization in social business. EGOS Colloquium. 5-7 July 2012, Helsinki. 2012.
  • Blanchet V, Magista V and Perret V, The making of justice in the workplace: A pragmatic approach to organizational justice. Workshop on Research Advances in Organizational Behavior and Human Resources Management. 23-24 May 2012, Université Paris-Dauphine. 2012.
  • Blanchet V, The two faces of Janus: A postcolonial reading of the fair trade ambivalence. EGOS Colloquium. 6-11 July 2011, Göteborg. 2011.
  • Blanchet V and Grisard C, Le social business ou « la pauvreté au musée » : une déconstruction. AIMS Colloquium. 12-14 June 2011, Nantes 2011.
  • Blanchet V, « Quand l’Autre est le même… mais jamais tout à fait » : une lecture postcoloniale du commerce équitable. AIMS Colloquium. 10-12 June 2010, Luxembourg. 2010.
  • Blanchet V, Critiques et discours des acteurs du commerce équitable : une analyse structurale. ADERSE Colloquium. 21-23 March 2010, Groupe Sup de Co La Rochelle. 2010.
  • Blanchet V, Critiques du capitalisme et diversité des mises en œuvre du commerce équitable : une approche par la théorie des conventions. RECEMAP Colloquium. 15 November 2008, IAE de La Rochelle. 2008.

Professional Associations

Reviewer for Organization and Revue Française de Gestion
Reviewer for the AIMS Colloquium in 2012, 2013 and 2014

Member of :

  • EGOS
  • AIMS
  • Fairness (an international research network on fair trade)

Academic Awards

  • 2014: Second Prize of the PHD Prize awarded by the Association pour le Développement et l’Enseignement de la Responsabilité Sociale de l’Entreprise (ADERSE).
  • 2014. Nominated among the finalists of the PHD Prize attributed by the Association International de Management Strategique (AIMS)
  • 2014. Nominated among the finalists of the Best reviewers of Award attributed by the AIMS.
  • 2010. Nominated among the finalists of the Roland Calori Prize attributed by the AIMS (for the conference paper: « Quand l’Autre est le même… mais jamais tout à fait » : une lecture postcoloniale du commerce équitable »)
ISG approprie-toi le monde

A propos de l'ISG :

L'Institut Supérieur de Gestion (ISG), membre de IONIS Education Group, créé il y a près de 50 ans est une Grande Ecole de Commerce, visée par l'Etat, membre de la Conférence des Grandes Ecoles et du Chapitre des Ecoles de Management. Le diplôme Grande école de l’ISG est visé Bac+5 et confère le Grade de Master. Sa pédagogie innovante et en phase avec les entreprises est au service de sa mission : former des managers responsables, créatifs, entreprenants et aptes à évoluer à l’International. L’ISG s’appuie sur un réseau de 125 universités partenaires dans 50 pays et sur son association d’anciens élèves, comptant 20 000 diplômés. L'ISG propose des formations pour tous les profils, de Bac à Bac+5, mais aussi des programmes de formation continue et de VAE pour les personnes ayant déjà une expérience professionnelle. L’ISG forme chaque année près de 3 500 étudiants au sein de ses programmes. Depuis sa création, l'ISG a acquis une reconnaissance internationale, il est membre de l'EFMD, de l'AACSB de CLADEA, de l'AmCham et partenaire de l'UNIDO. Son laboratoire de recherche, le GRiiSG, a pour thèmes de recherche principaux : entrepreneuriat et marché, management et innovation et management des risques.
ISG. Make the world yours.