Ecole de commerce

Diplôme Grande École visé Bac+5, Grade de Master

Chercheurs

MEHOUACHI Chahira

Chahira MEHOUACHI

Department of Management
Professor in Strategy & Marketing

Faculty position :

  • Assistant Professor

Contacts :

ISG International Business School
8 rue de Lota
F-75116 Paris
Tél: + 33 1 56 26 ZZ ZZ
chahira.mehouachi@isg.fr


Chahira MEHOUACHI is a professor at the ISG International Business School. She is a Ph.D. in Management Sciences, specialized in the field of Strategy.

  • Her current professional activity is research and teaching.
  • Her areas of publication are Network Governance, Creative industries, Innovation Management, Dynamic Capabilities and Organizational Ambidexterity.
  • Her teaching areas concern Strategic Management, Innovation Management, Strategic Marketing, Organizational theory and Organizational behavior.

Teaching Areas

  • Course 1: Strategic Management
  • Course 2: Innovation Management
  • Course 3: Innovation Marketing
  • Course 4: Strategic Marketing
  • Course 5: Brand Management
  • Course 6: RSE

Research Interests

  • Interest1: Governance and Management of Inter-Organizational Networks
  • Interest2: Creative industries
  • Interest3: Innovation Management
  • Interest4: Organizational Capabilities

Education

  • 2014: PhD Student in Strategy, Université Paris-Dauphine, France, "Governance of inter-organizational networks within the creative industries: case of the video game industry"
  • 2007: Master’s degree in Strategy & Marketing, Université Paris-Dauphine, Paris, France.
  • 2007: Master’s degree in Management, Télécom Sud Paris, France.

Teaching Experience

  • 2013-2014: Lecturer in Organizational Behavior and Marketing of services at Télécom Sud Paris – Ecole de Management
  • Since 2012: Assistant professor at ISG Paris
  • 2007 - 2012: Teaching and research assistant in Strategic Management and Strategic Marketing at Université Paris-Dauphine
  • 2010 - 2012: Lecturer in Strategic Management and Organizational Behavior at Rouen Business School

Other professional experiences

  • Consultant for start-ups and professional associations in creative industries
  • Assistant Project Manager - project: development of the Airfrance.biz platform (B2B web site for travel agencies), Air France, France (2005 -2006).

Publications

Chapters in Books

  • Cohendet P., Mehouachi C. & Simon L., (2012), « Connaissances et Innovation » dans Encyclopédie de la Stratégie, coordonné par Tannery F., Martinet A.C., Hafsi T., et Denis J.P., Editions Economica.

Conference Presentations

  • Cohendet P., Mehouachi C. & Simon L., « Managing the interplays of exploration and exploitation through organic ambidexterity », 29ème Colloque de EGOS, 4-7 Juillet, Montréal, Canada.
  • Mehouachi C. & Perret V., « Governance work in inter-organizational networks: driving processes and structures », 29ème Colloque de EGOS, 4-7 Juillet, Montréal, Canada.
  • Mehouachi C. (2012), “Creative clustering: myth or reality? An investigation of the role of different forms of proximities for creative clusters formation and maintenance”, Colloque les journées de proximité, 20-23 Mai, Montréal, Canada.
  • Mehouachi C. (2012), “Organized proximity: a review of past research and an agenda for future developments, Colloque les journées de proximité, 20-23 Mai, Montréal, Canada.
  • Mehouachi C., & Cohendet P., (2011), « Building dynamic capabilities through organizational design», 31ème Conférence annuelle de la Strategic Management Society 2011, 6-9 Novembre, Miami, Etats-Unis.
  • Mehouachi C. & Cohendet P., (2011), « Processes of business model innovation in the video games industry », 27ème Colloque de EGOS, 7-9 Juillet, Gothenburg, Suède.
  • Mehouachi C., (2011), « Toward a better understanding of network governance: a value based approach », Conférence ASQ-HEC-OMT sur ‘Coordination within and among organizations’, 13–14 Juin, Paris, France.
  • Mehouachi C., (2011), « L’innovation business Model : quels enseignements de l’industrie du jeu vidéo », Atelier de recherche « The evolving Video Games Software Ecosystem », Chaire Innovation & Régulation, Orange, Ecole Polytechnique, Télécom Paris Tech, 13-14 Septembre, Paris, France.
  • Mehouachi C. & Cohendet P., (2010), « Unraveling ambidexterity in creative industries: the case of the Video Games Industry », 26ème Colloque de EGOS, 28 Juin–3 Juillet, Lisbonne, Portugal.
  • Mehouachi C., (2011), « L’innovation dans le jeu vidéo entre exploration et exploitation : enjeux, dilemmes et pratiques », Atelier de recherche, « L’industrie du jeu vidéo : miroir de l’économie créative », Chaire Gutenberg, BETA-Université de Strasbourg, 3-4 Mai, Strasbourg, France.
  • Mehouachi C. & Cohendet P., (2010), « Disorganizing and synchronization as dynamic capabilities when creativity matter », Strategic Management Society Special Conference, 17-20 Mars, Levi, Finland.

Invited presentations in research workshops

  • Cohendet P., Mehouachi C. & Simon L., (2013) "Managing the interplays of exploration and exploitation in the video game industry", Séminaire de recherche, MOSAIC, HEC Montréal, 27 Juin, Montréal, Québec, Canada.
  • Mehouachi C., Cohendet P., & Benghozi P-J., (2011) « L’innovation business Model : quels enseignements de l’industrie du jeu vidéo », Atelier de recherche « The evolving Video Games Software Ecosystem », Chaire Innovation & Régulation, Orange, Ecole Polytechnique, Télécom Paris Tech, 13-14 Septembre, Paris, France.
  • Mehouachi C., (2010) « L’innovation dans le jeu vidéo entre exploration et exploitation : enjeux, dilemmes et pratiques », Atelier de recherche, « L’industrie du jeu vidéo : miroir de l’économie créative », Chaire Gutenberg, BETA-Université de Strasbourg, 3-4 Mai, Strasbourg, France

Professional Associations

Member of :

  • Academy of Management (AoM),
  • Association Internationale de Management Stratégique (AIMS)
  • European Group of Organisation Studies (EGOS),
  • Strategic Management Society (SMS)

Reviewer for:

  • Management International, Journal of Management and Organization, Measuring Business Excellence, Academy of Management Annual Conference
ISG approprie-toi le monde

A propos de l'ISG :

L'Institut Supérieur de Gestion (ISG), membre de IONIS Education Group, créé il y a près de 50 ans est une Grande Ecole de Commerce, visée par l'Etat, membre de la Conférence des Grandes Ecoles et du Chapitre des Ecoles de Management. Le diplôme Grande école de l’ISG est visé Bac+5 et confère le Grade de Master. Sa pédagogie innovante et en phase avec les entreprises est au service de sa mission : former des managers responsables, créatifs, entreprenants et aptes à évoluer à l’International. L’ISG s’appuie sur un réseau de 125 universités partenaires dans 50 pays et sur son association d’anciens élèves, comptant 20 000 diplômés. L'ISG propose des formations pour tous les profils, de Bac à Bac+5, mais aussi des programmes de formation continue et de VAE pour les personnes ayant déjà une expérience professionnelle. L’ISG forme chaque année près de 3 500 étudiants au sein de ses programmes. Depuis sa création, l'ISG a acquis une reconnaissance internationale, il est membre de l'EFMD, de l'AACSB de CLADEA, de l'AmCham et partenaire de l'UNIDO. Son laboratoire de recherche, le GRiiSG, a pour thèmes de recherche principaux : entrepreneuriat et marché, management et innovation et management des risques.
ISG. Make the world yours.